Karosszéria töltőalapozók: Meghatározása a típusa és felhasználása szerint

BESA, Tudástár

Mi a karosszéria töltőalapozó?

A karosszéria töltőalapozó egy alapbevonat az előkészítő folyamat során alkalmazott termékek kategóriájában (a kittekkel és a szigetelő alapozókkal együtt). Ez az utolsó réteg, amely a befejező festékbevonat előtt felhordásra kerül.A töltőalapozó rendkívül fontos a javítási folyamatban, közvetlenül befolyásolja a munka termelékenységét és jövedelmezőségét, valamint a felület végső minőségét.

A töltőalapozók segítenek a javított területek felületének a kiegyenlítésében, elrejtve az egyes felületi hibákat, például csiszolási nyomokat és kisebb egyenetlenségeket.A nagyobb hibák kitöltésére azonban nem ajánlott a töltőalapozó használata. Az indokolatlanul magas rétegvastagság alkalmazása festési hibákhoz vezethet, mint például fényvesztés, légbuborékok vagy repedések kialakulása. A nagyobb hibák kitöltésére és azok professzionális megoldásához a poliészter kitteket használjuk, amelyeket a töltőalapozó felvitele előtt kell felhordanunk a javítandó felületre.

A karosszéria töltőalapozó tulajdonságai

Felületszigetelés és védelem

A töltőalapozók egyik fő feladata, hogy védelmet és szigetelést biztosítsanak a korábban előkészített felületek (kitt, fém, kataforézis alapozó stb.) és a befejező festékbevonat között.

Korrózióvédelem

Korrózióvédelmet nyújt a fém felületen, segít megelőzni a karosszéria esetleges korróziós hibáit. Egyes alapozók korróziógátló komponensekkel rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik és javítják a fém alapfelület védelmét.

Színpontosság elérése az alapfelület színbeállításával

A töltőalapozó színe közvetlenül befolyásolja a befejező festékbevonat színpontosságát.Célszerű figyelembe venni a felhasználandó alapozó árnyalatát a befejező festékbevonat színének megfelelően.Ez a folyamat segít javítani a pontosabb színegyezőség elérését és egyben nagyobb fedőképességet biztosít . Ezzel elkerülhető, hogy a gyártó által javasoltnál több réteget kelljen felhordani, így javul a javítási idő és a költséghatékonyság.Annak érdekében, hogy könnyebb legyen a befejező színhez kompatiblis alapozó színkiválasztása, segítséget ad a grey-scale system. ( szürke árnyalat rendszer)A rendszer 3 színből áll (fehér, szürke és fekete), amelyek egymással kombinálva a befejező szín árnyalatától függően a szürke különböző árnyalatait eredményezik.

Ha a befejező színhez hasonló árnyalatú (világos-sötét) szürke színt használ, jobb eredményeket érhet el kolorimetria és fedés tekintetében.A fehér és világos színekhez világos színű töltőalapozót, sötétebb színekhez pedig sötét árnyalatú töltőalapozót érdemes használni, a befejező szín árnyalatától függően..A BESA színkezelő szoftver javasolja az alapszínt, hogy megkönnyítse a választást és az optimális színegyeztetést.

Sima felületet biztosítása

Az alapozás másik jellemzője, hogy egyenletesebbé teszi a felületet, kiegyenlíti a kisebb egyenetlenségeket, mint például a csiszolási nyomokat és a kisebb pórusokat, javítva a befejező festékbevonat esztétikáját és jó megjelenését.

A karosszéria alapozó fajtái

A töltőfesték két csoportba sorolható: csiszolása alapján, vagy a javítás során szükséges jellemzők alapján:

Az alapozók típusai a csiszolási folyamatokhoz

Csiszolandó alapozó

Csiszolandó töltőalapozók azok, amelyek a felvitelük és a száradásuk után, meg kell csiszolni.A csiszolás lehetővé teszi a festék egyenletes terülését és a végső bevonat tapadását az alapfelületen.Ezek az alapozók, kiváló száradási és csiszolási tulajdonságokkal rendelkeznek.Ez a terméktípus és javítási eljárás a legelterjedtebb a műhelyekben. Néhány példa az ilyen fajta töltőalapozókra: BESA-CAR vagy a BESA-EXPRESS. Ezek a termékek kiváló fedőképességükkel és könnyű csiszolhatóságukkal tűnnek ki.

Nedves a Nedves alapozó (Wet on Wet)

Ezek az alapozók biztosítják a szükséges tapadást és a szigetelőréteget az alapozó és a festékbevonat között, nem igényelnek csiszolási eljárást.A gyártó által megadott kiszellőzési idő betartása után a befejező festékréteget közvetlenül az alapozóra kell felhordani.A nedves-nedves eljárás alkalmazása jelentősen lecsökkenti a javítási időt és növeli a termelékenységet. Új alkatrészek (kataforézis) történő alapozására vagy belső alkatrészek, például motorháztetők vagy ajtók festésére szolgál.Példa erre a BESA-WET, ami egy könnyen felhordható alapozó és 15 perc kiszellőzési idő után lehetővé teszi a festékbevonat felvitelét.

Az alapozás megválasztása a javítás során meghatározott jellemzők szerint

Magas töltőképességű alapozó

Ez a fajta töltőalapozó kiváló bevonatvastagságot biztosít, ami egyenletes és könnyen csiszolható felületet eredményez. Gyakran használják nagyobb felületek javítására, és jó tapadást biztosítanak különböző bevonatokon. BESA-CAR és URKI-FILLER.

Magas szárazanyag tartalmú alapozó

Ez a töltőalapozó kategória magas szilárdanyag-tartalmának köszönhetően kiváló egyensúlyt biztosít a gyors száradás, a jó csiszolás és a nagy rétegvastagság között.Sokoldalúságuk és teljesítményük miatt ezek a legszélesebb körben használt töltőalapozó típusok a műhelyekben. Ebben a kategóriában ismét kiemelhetjük a BESA-CAR és a BESA-EXPRESS töltőalapozót.

Gyors alapozó

Ez a fajta alapozó foltjavításokhoz használható, mivel lehetővé teszi a felhordás és a csiszolási folyamat közötti idő lerövidítését.Gyorsabban száradnak, ezáltal hamarabb csiszolhatóak és magasabb termelékenységet tesz lehetővé . Jó példa erre a BESA-EXPRESS, amely szintén rendkívül sokoldalú, fém és műanyag felületekre egyaránt alkalmazható: PVC, PC, PS, SMC, PET és NORYL.

Szigetelő alapozó

Kiváló korrózióvédelmet nyújtanak a fém alapfelületnek, megakadályozzák a pórusok és karcok összehúzódását a szigetelő tulajdonságainak köszönhetően.BESA Primer

Spray alapozó

Főleg kisebb javításoknál alkalmazzuk, optimalizálva az eljárás előkészítésével és felhordásával eltöltött időt, vagy kikopott felületek fedésére a töltőanyag csiszolása után. Általában gyorsan száradó töltőanyagok. Vékony rétegben szórva lehetővé teszik az újrafestést előzetes csiszolás nélkül. Magasabb rétegeknél 2-4 óra múlva P-400/P-500 vagy finomabb csiszolópapír használatát javasoljuk. URKI-FILLER Spray.

Az elvégzendő javítás típusától függően a megfelelő töltőanyag használata és megválasztása döntő jelentőségű lesz a végső eredmény elérésében.Tisztában kell lenni a különböző típusú alapozó bevonatok tulajdonságaival és alkalmazási területével, hogy optimalizáljuk az alapozási folyamatot a javítás során.